Een verrassend nieuw hulpmiddel voor dialoog, reflectie en verbinding in het onderwijs

20-06-2023

“Iedereen weet wat hij doet, een gedeelte weet hoe hij het doet, maar weinigen weten waarom zij het doen” (Sinek, 2009).

Schooltalk is een innovatieve tool die speciaal is ontworpen om dialoog, reflectie en verbinding te bevorderen binnen het onderwijs. Het doel van Schooltalk is om een positieve verandering teweeg te brengen in de manier waarop medewerkers binnen het onderwijs met elkaar in gesprek gaan over onderwijs. Het biedt een tool om verbinding te stimuleren tussen alle belanghebbenden in het onderwijs en stelt medewerkers in staat om direct en op een georganiseerde manier van elkaar te leren. Door interactie en samenwerking te bevorderen, zorgt Schooltalk ervoor dat onderwijsprofessionals op een constructieve en resultaatgerichte manier met elkaar communiceren.

De tool is gratis te downloaden onderaan dit bericht.

Achtergrond

Schooltalk is gebaseerd op het concept van de Golden Circle (Sinek, 2009) en is ontstaan met het oog op het onderwijs. Vaak beginnen we in het onderwijs met het bedenken van wat we willen doen in onze lessen, organisaties of het onderwijs in het algemeen. Het gevolg hiervan is dat we soms belangrijke zaken over het hoofd zien en niet de gewenste resultaten behalen. Om beter contact met elkaar te maken en elkaar te begrijpen, moeten we beginnen bij de kern, namelijk waarom we doen wat we doen in de klas, organisaties of het onderwijs.

In Schooltalk wordt de Golden Circle op een iets andere manier toegepast. Door het gebruik van deze tool doorlopen we drie fasen: reflectie, verdieping en verbreding. Dit vormt een basis om inzicht te krijgen in elkaars gedeelde waarden, zodat we ons onderwijs kunnen opbouwen op het fundament van waarom we doen wat we doen.

De tool Schooltalk is ontwikkeld door studenten van de opleiding Professioneel Meesterschap cohort '21 aan de Hogeschool van Amsterdam.

Deel dit bericht via
Meld je aan